Werknemersloyaliteit, hoe creëer je dat?

Werknemersloyaliteit, hoe creëer je dat?

De arbeidsmarkt draait op volle toeren. Waar het een aantal jaar geleden nog met tientallen werkzoekenden vechten was om dat ene plekje, zijn het nu de werkgevers die zich actief van elkaar moeten onderscheiden. Er wordt dan ook flink geconcurreerd met flexibele werkplekken, hogere salarissen, bonusstructuren en persoonlijke ontwikkelings-trajecten. Maar wat als je die te gekke nieuwe werknemer eindelijk binnen hebt? Met al die prikkels, uitdagingen en recruiters op de markt is het gras natuurlijk al sneller groener aan de overkant. Je moet er dan dus voor waken dat je personeel op korte termijn alweer een volgende stap buiten je organisatie gaat zetten. Maar wat kun je doen om de werknemersloyaliteit binnen jouw organisatie te vergroten?

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat werknemersloyaliteit niet alleen bijdraagt aan het behouden van je personeel, wat natuurlijk fijn is om de kosten van werving en selectie te drukken. Het zorgt er ook voor dat je personeel een stapje harder wil lopen. Loyaliteit komt namelijk vaak voort uit een gevoel van waardering. Door deze waardering worden bedrijfsdoelen sneller persoonlijke doelen en wordt je werknemer misschien zelfs wel een actieve ambassadeur van je merk. Voor het vergroten van de werknemersloyaliteit bestaat echter niet een eenvoudig ABC-tje. Iedere werknemer ervaart een gevoel van loyaliteit op een ander niveau en dankzij andere triggers. Een loyaliteitsplan komt voor een werkgever dus aan op maatwerk.

1. Benefits
Voordat je je gaat buigen over de voorwaarden die je voor je werknemers wilt creëren, bedenk je dan goed waar je werknemers eigenlijk op zitten te wachten. Wat de ene werknemer onder benefits verstaat, ziet de ander misschien wel als een basisvoorwaarde van de werkrelatie. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om thuis te werken of flexibel tijd in te plannen. Voor de nieuwere generatie op de arbeidsmarkt gaan voorwaarden allang niet meer om enkel het salaris en de vakantiedagen, maar veelal om persoonlijke ontwikkeling, doorgroeimogelijkheden en flexwerken.

Welke benefits bij jouw bedrijf passen zit vaak ingebakken in het DNA van je bedrijf. Een salesbedrijf zal sneller met persoonlijke bonussen werken dan een zorginstelling. Maar ook organisaties die geen winstoogmerk hebben kunnen gebruik maken van bonussen om de loyaliteit van de medewerkers te vergroten. Niet persé in de vorm van een maandelijkse uitbetaling, maar bijvoorbeeld door bonussen uit te keren in de vorm van cadeaukaarten of te doneren aan een goed doel naar keuze van de medewerker. Praat vooral met je werknemers om te ontdekken wát zij willen en hoe je hierin tegemoet kunt komen.

2. Persoonlijk ontwikkelingstraject
Iedere vrijdag een dag meelopen met een senior medewerker? Een vast trainings-moment op woensdag? Een maandelijkse meeting met je directe leidinggevende om je Persoonlijke Ontwikkelingsplan te bespreken?

Veel werknemers scharen hun persoonlijke ontwikkelingskansen onder de basisvoorwaarden van de samenwerking, dus doe dit als werkgever ook! Deze wensen zijn vaak ook weer verschillend voor iedere werknemer. Allereerst hangt het natuurlijk af van waar een werknemer goed in is en zich in kan verbeteren. En zelfs nog belangrijker, waar is een werknemer écht gepassioneerd in? Deze ontdekkingstocht kan voor je werknemer erg lastig zijn. Alle hulp hierbij zal dus zeker gewaardeerd worden. Stel een langetermijnvisie op en bespreek hoe je de werknemer gaat helpen om de doelen te bereiken. Denk aan bedrijfstrainingen, externe trainingen, ontwikkelingsbudgetten, uitzicht op promoties, etc. Bespreek ook hoe de werknemer met deze nieuwe talenten de organisatie verder kan helpen. Als je medewerkers het gevoel hebben dat zij op de juiste plek zitten en een echte bijdrage leveren aan de organisatie, dan zal dat ten goede komen aan de werknemersloyaliteit. Een gevoel van trots en de wil om te presteren zijn hiervoor namelijk ontzettend belangrijk.

Je bent natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de andere werknemers binnen je organisatie. Vind een senior medewerker het leuk om zijn of haar leidinggevende capaciteiten te ontwikkelen? Koppel de senior dan vooral aan een topper in spé. Heeft hij of zij hier helemaal geen feeling bij of zin in? Dwing je senior medewerker dan ook vooral niet!

Zet je medewerkers in het zonnetje!

Gedurende het jaar zijn er tal van momenten waarop je je medewerkers in het zonnetje kan zetten. Verjaardagen, de Dag van de Secretaresse, bij een jubileum, als bedankje, na het behalen van een goed resultaat of natuurlijk aan het einde van het jaar.
Met de YourGift cadeaukaart geef je een gepersonaliseerd, bijvoorbeeld met een leuke foto of in de huisstijl van de organisatie. De YourGift Card is hét cadeau om nooit meer te vergeten; de kaart is namelijk te besteden bij ruim 6.000 bestedingspunten, waaronder de Praxis, Avantisport, Fletcher Hotels, Humphrey’s restaurant en velen meer!

3. Een warm welkom
Vanaf het moment dat een nieuwe ‘recruit’ binnenkomt op zijn of haar eerste werkdag kun jij al punten scoren als werkgever. Hoe? Simpel! Zorg er gewoon voor dat alles op orde is en je nieuwe medewerker direct aan de slag kan. Het zal je nog verbazen hoe vaak simpele zaken als een laptop en werkplek, e-mailadres, toegangspassen, etc. nog niet in orde zijn op de eerste werkdag. Dat is natuurlijk geen lekkere binnenkomer! Maar… er zijn gelukkig ook organisaties die hier zelfs een aantal stappen verder in gaan. Hoe leuk is het als een werknemer zijn of haar nieuwe werkplek tegemoet loopt, alles klaar ligt en zelfs een persoonlijke boodschap of cadeautje op het bureau vindt? Dat is een lekkere binnenkomer en vormt de eerste stap(jes) naar werknemersloyaliteit.

4. Persoonlijke verrassingen
Een werknemer gaat zich verbonden voelen aan een organisatie wanneer hij of zij ook een persoonlijke band voelt. Met collega’s, de manager, de missie van de organisatie etc. Als werkgever kun je actief werken bijdragen aan deze persoonlijke band. Bijvoorbeeld door je werknemers te ondersteunen in stressvolle situaties, zoals bij een grote (extra) verantwoordelijkheid als mantelzorg of bij een burn-out. Maar een band opbouwen kan ook door samen leuke momenten te vieren. Denk aan verjaardagen, Moeder- en Vaderdag of bijvoorbeeld de geboorte van een kind. Dit zijn perfecte momenten om eens verrassend uit de hoek te komen met een leuk cadeautje. Ook is de kerstperiode altijd een goede gelegenheid om je waardering naar je medewerkers uit te spreken. Denk hier ook goed over na! Eindejaarsgeschenken kunnen namelijk soms zelfs voor irritaties zorgen. “Zouden we weer dezelfde fles wijn krijgen als de afgelopen jaren?”, wordt op 6 december al gekscherend geroepen op de werkvloer. “Weet je nog, dat kerstpakket van vorig jaar waar alleen maar prulletjes in zaten?”, is te horen in de koffiecorner. Zorg ervoor dat je je werknemers blij maakt met iets waar ze echt iets aan hebben, of laat je werknemers zelf hun cadeau uitkiezen!

werknemersloyaliteit

Op zoek naar een persoonlijk eindejaarsgeschenk?

Met de YourGift Card geef je altijd een origineel cadeau, waarbij medewerkers zelf hun geschenk kunnen uitkiezen. De YourGift Card is te besteden bij meer dan 6000 restaurants, warenhuizen, kledingwinkels, parfumerieën, online shops en onze eigen webshop. Maak het geschenk nog persoonlijker door ons de YourGift Card volledig te laten personaliseren in de door jou gewenste look en feel, bijvoorbeeld met een afbeelding en logo van jouw organisatie. Plaats je bestelling online en wij nemen dezelfde werkdag nog contact met je op om je aanvraag door te spreken!